تندرستی و سلامتی

راهکارهایی برای مدیریت کمردرد

کمردرد یکی از شایع ترین مشکلات سلامتی است که ما با آن روبرو هستیم. طبق گفته مؤسسه جهانی بهداشت، از هر ۱۰ نفر، ۸ نفر آن را در مقطعی از زندگی خود تجربه می کنند و این یک علت شایع محدودیت فعالیت در افراد در هر سنی است.

کریگ هیگز، پزشک متخصص داخلی و متخصص اطفال در گروه پزشکی OSF، می گوید که کشش‌های عضلانی شایع‌ترین علت کمردرد در جوانان و بزرگسالان است. با این حال، افزایش سن و برخی از مشاغل سخت فیزیکی نیز می تواند باعث فرسودگی دیسک ها شود. آرتریت، وضعیت بدنی بد و الگوهای حرکتی نامناسب می تواند روند را تسریع کند.

وقتی کمردرد بیشتر از رگ به رگ شدن است

در حالی که کمردرد معمولاً تهدید کننده زندگی نیست، برخی “پرچم های قرمز” وجود دارد که ارزیابی و تصویربرداری تشخیصی را ضروری می کند، از جمله:

تب یا سایر علائم عفونت

قرمزی اطراف محل کمردرد

سابقه یا علائم مربوط به شکستگی (آسیب شدید یا تروما)

علائم بدخیم شناخته شده، مانند کاهش وزن ناخواسته یا سابقه سرطان همراه با کمردرد

از دست دادن کنترل روده یا مثانه

از دست دادن حس در اندام تحتانی

بی حسی زین (از دست دادن حس در باسن، پرینه و داخل ران)

ضعف ناگهانی، قابل توجه یا پیشرونده اندام تحتانی (مانند ناتوانی در بالا بردن یا پا انگشتان پا)

اگر هر یک از علائم “پرچم قرمز” را تجربه می کنید، باید فورا مورد ارزیابی قرار بگیرید. همچنین باید بررسی شود که آیا درد به اندازه کافی شدید است که فعالیت معمولی مانند کار و فعالیت های عمومی را محدود کند یا اینکه درد با اقدامات محافظه کارانه بهبود نمی یابد.

تروما، مانند تصادف رانندگی، همراه با درد شدید و سایر علائم علامت قرمز، نیاز به ارزیابی در بخش اورژانس دارد. اگر نمی توانید ادرار کنید، ممکن است لازم باشد به اورژانس مراجعه کنید، زیرا ممکن است نیاز به مداخله فوری داشته باشید.

اگر درد کانونی استخوان وجود دارد، باید به شکستگی فکر کنیم. دکتر هیگز می گوید: اینها می تواند ناشی از ضربه هایی مانند زمین خوردن یا تصادف، نارسایی مانند پوکی استخوان یا شکستگی های استرسی باشد که گاهی اوقات در ورزشکاران جوان دیده می شود. در بیماران مسن تر، بدخیمی نیز مورد توجه است، به ویژه در بیماران مبتلا به سرطان شناخته شده.  عفونت ها نیز ممکن است اتفاق بیفتند، اما نادر هستند و با علائم دیگر عفونت مانند تب همراه هستند.

علت کمردرد چگونه شناسایی می شود:

تعیین علت دقیق کمردرد دشوار است. درد ممکن است نشانه ای از علل مختلف باشد، از جمله استفاده بیش از حد، آسیب، انحطاط ستون فقرات یا لیز خوردن دیسک.

سوالات بزرگی که اغلب مطرح می شود این است که آیا اشعه ایکس یا ام آر آی چه زمانی لازم است.

دکتر هیگز می گوید: بیشتر مردم در ابتدا در غیاب علائم «پرچم قرمز» نیازی به تصویربرداری ندارند. من فکر می کنم برای ارائه دهندگان مهم است که توضیح دهند که چرا معمولاً این کار ضروری نیست. ما می توانیم با مدیریت محافظه کارانه و بدون تصویربرداری در بیشتر مواقع، افراد را درمان کنیم.

در صورت ترومای حاد، سابقه پوکی استخوان یا سایر خطرات ناشی از نارسایی یا شکستگی فشاری، یا سایر نگرانی‌های مربوط به شکستگی یا بدخیمی، معمولاً عکس‌برداری با اشعه ایکس ضروری است.

دکتر هیگز همچنین هشدار می دهد که اگر علائم حاد اختلال عصبی مانند افتادگی پا، بی حسی یا سوزن سوزن شدن در پاها یا اختلال عملکرد روده و مثانه وجود داشته باشد، ممکن است انجام MRI ضروری باشد. در غیر این صورت، بیشتر کسانی که از کمردرد رنج می برند باید ابتدا در برنامه های درمانی محافظه کارانه شرکت کنند.

دلیل دیگر تصویربرداری کمردردی است که با اقدامات محافظه کارانه مانند فیزیوتراپی و داروهای ضد التهاب به موقع بهبود نیافته است.

کارهایی که می توانید برای مدیریت کمردرد انجام دهید:

خوشبختانه، در حالی که ناخوشایند هستند، اکثر کمردردها شدید یا تهدید کننده زندگی نیستند، و درد با گذشت زمان و مدیریت محافظه کارانه یا غیرتهاجمی بهبود می یابد ، از جمله:

وضعیت بدنی خوب

کاهش وزن

کاهش استرس

فعال ماندن

ترک سیگار

اگر درد مداوم باشد، داروهای بدون نسخه مانند استامینوفن، ایبوپروفن یا ناپروکسن ممکن است برای کسانی که می توانند با خیال راحت آنها را مصرف کنند مفید باشد.

دکتر هیگز استفاده از یخ یا گرما را برای آسیب، درد و التهاب پیشنهاد می کند تا به شل شدن عضلات سفت کمک کند.

اگرچه ممکن است غیرقابل تصور به نظر برسد، یکی از مهمترین چیزها برای کمردردهای اسکلتی عضلانی رایج، فعال ماندن است.  دکتر هیگز می گوید فعالیت در طول روز ممکن است روند بهبودی را بهتر کند. با این حال، اجتناب از فعالیت‌هایی که درد را به‌طور قابل‌توجهی تشدید می‌کنند، مانند خم شدن یا بلند کردن اجسام، مهم است.

منبع: OSF

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا

در خبرنامه ما عضو شوید.

آخرین مطالب و آموزش ها رو سریعتر از بقیه در ایمیلتان دریافت کنید.