آرایش مو و ابرو

راهنمای خرید سرم و شامپو و اسپری مو خوب

مقدمه:

سرم، شامپو و اسپری مو از اقلام کاربردی جهت سلامت و زیبایی مو هستند. مو تحت‌تأثیر عوامل مختلفی آلوده، بدحالت و بدشکل می‌شود. ازاین‌رو نظافت، شانه کردن و استفاده از مواد مختلف برای رشد و سلامت مو ضروری است.

سرم، شامپو و اسپری مو سه محصول با عملکرد متفاوت هستند. هرکدام از این عناصر سلامت، زیبایی و بهداشت موها را تأمین و تضمین می‌کنند. اما شامپوی مناسب موی شما چیست؟ آیا اسپری یا همان تافت برای موها ضرر ندارند؟ سرم مو را چه موقع استفاده کنیم؟ در ادامه این نوشتار قصد داریم شما را با این سه محصول و عملکرد آنها روی مو آشنا کنیم تا به شما در انتخاب سرم، شامپو و اسپری خوب کمک کرده باشیم.

سرم مو چیست؟

سرم مو محصولی آرایشی – بهداشتی است. این محصول برای براق کردن و زیباتر کردن موها استفاده می‌شود. اثر سرم روی سطح موهاست و به ریشه آنها نفوذ نمی‌کند. سرم مو، از خشکی و مجعد شدن موها هنگام شانه کشیدن جلوگیری می‌کند.

ترکیب اصلی سرم مو، سیلیکون است. سیلیکون ماده‌ای شیمیایی پلاستیکی است که با ایجاد لایه‌ای محافظ روی فیبر موها آنها را درخشان و زیبا می‌کند. این ماده بسیار سبک بوده و روی موها سنگینی ایجاد نمی‌کند؛ بنابراین نگرانی بابت ریزش مو بعد از استفاده از سرم نخواهید داشت.

از دیگر ترکیبات موجود در سرم مو سرامیدها، آمینواسیدها و نرم‌کننده‌ها هستند. سرامیدها و آمینواسیدها رطوبت و پروتئین فیبر موها را تأمین  و باعث تقویت موها می‌شوند. در نتیجه از شکنندگی و ریزش مو جلوگیری می‌کنند. وجود نرم‌کننده در ترکیب سرم مو باعث رطوبت دهی به ساقه موها شده و آنها را نرم و خوش حالت می‌کند.

انواع سرم مو

سرم مو به اشکال متفاوتی همچون محلول، اسپری و جامد در بازار وجود دارد. اما انواع سرم بر اساس مواد مصرف و کاربرد آنها به ۴ دسته تقسیم می‌شود:

  1. سرم مو محافظ در مقابل اشعه UV خورشید
  2. سرم حاوی ویتامین B جهت جلوگیری از ریزش مو
  3. سرم تقویت‌کننده برای موهای آسیب‌دیده و رنگ شده
  4. سرم براق‌کننده و ترمیم‌کننده موهای آسیب‌دیده

فواید سرم مو

مو به طور مداوم و روزانه در معرض انواع آلودگی‌ها و آسیب‌های محیطی و شیمیایی است؛ بنابراین استفاده از سرم مو جهت پیشگیری از این آسیب‌ها بسیار ایده‌آل خواهد بود. علاوه‌برآن سرم مو فواید دیگری نیز دارد. از جمله:

  • حفاظت از موها در برابر عوامل آسیب‌زای محیطی مانند نور خورشید، رطوبت و سایر آلاینده‌ها
  • مراقبت، نگهداری از موها در برابر آسیب‌های شیمیایی مانند رنگ کردن، فرکردن، استفاده از حالت‌دهنده‌های شیمیایی
  • ایجاد درخشندگی و انعکاس نور از موها
  • برطرف‌کردن وز و گره‌خوردگی موها
  • رفع چسبندگی موها

نکات مهم هنگام استفاده از سرم مو

برای آنکه از سرم مو بهترین نتیجه را بگیرید، نکات زیر را حتماً هنگام استفاده از سرم مو مدنظر داشته باشید:

  • بهترین وقت برای استفاده از سرم مو، زمانی است که موها کمی رطوبت داشته باشند. سعی کنید بعد از استحمام از سرم مو استفاده کنید.
  • پیشنهاد می‌شود جهت ترمیم موهای خشک و آسیب‌دیده از رنگ مو، حداقل سه بار در هفته از سرم مو استفاده کنید.
  • سرم مو جایگزین خوبی برای انواع حالت‌دهنده‌های مو است.
  • شانه کردن موها بعد از استفاده از سرم، باعث می‌شود مواد سرم به طور یکنواخت در تمام موهای سر شما انتقال یابد.
  • اگر عادت به استفاده زیاد از سشوار بعد از استحمام دارید، برای جلوگیری از شکنندگی و ریزش موهایتان از سرم مو استفاده کنید.
  • هیچگاه در مصرف سرم مو زیاده‌روی نکنید. مقداری از سرم را روی کف دست خود ریخته و به طور یکدست به ساقه موهای خود بزنید.
  • از تماس سرم مو با کف سر خود اجتناب کنید. با این کار ریشه موهای شما آسیب می‌بینند.

اسپری مو و کاربردهای آن

یکی دیگر از محصولات آرایشی – بهداشتی مخصوص مو، اسپری مو است. اسپری مو یا تافت، با اثرگذاری روی موها موجب تثبیت و انسجام موها شده و از به‌هم‌ریختگی آنها جلوگیری می‌کند.

تافت محلولی است که به دو صورت اسپری و قطره‌ای روی سطح موها می‌نشیند و از موها در برابر رطوبت و ژولیده شدن در برابر باد محافظت می‌کند. در ساختار و فرمولاسیون اسپری مو از پلیمر، روغن و مواد ضد وز استفاده شده است. زنجیره پلیمرها حالت دهنده موها هستند. روغن‌هایی مانند روغن ارگان در اسپری مو موجب  آبرسانی و تغذیه موها می‌شوند. مواد ضد وز موجود در ترکیبات اسپری مو، از موها در مقابل رطوبت، مراقبت و محافظت می‌کند تا وز نشوند.

انواع اسپری مو

در یک تقسیم‌بندی کلی، اسپری مو در دو دسته حالت دهنده و تثبیت‌کننده قرار می‌گیرد. صدها اسپری مو مختلف موجود در بازار برای موهای طبیعی، فر و غیره هستند. بر اساس مدل موی شما اسپری متفاوتی وجود دارد. انواع اسپری مو:

اسپری مو سبک یا بی‌وزن

این نوع اسپری برای افرادی که موهای بسیار نازکی دارند، مناسب است. زیرا موهای آنها را سنگین نمی‌کند.

اسپری مو حجم دهنده

این نوع تافت، موها را حجیم و پرپشت می‌کند. ترکیبات این اسپری به‌گونه‌ای است که با پوشاندن هر تار مو، حجم آن را بیشتر از حالت طبیعی نشان می‌دهد.

اسپری مو تثبیت‌کننده قوی

اسپری موی قوی به مدت طولانی و تا ساعت‌ها، موهای شما را به حالت دلخواه ثابت نگه می‌دارد.

اسپری نگهدارنده

این نوع اسپری هنگام مدل دادن و بعد از آن استفاده می‌شود. اسپری نگهدارنده زمانی استفاده می‌شود که موها را به فرم دلخواه خود درآورده‌اید و می‌خواهید درهمان حالت ثابت باقی بماند. این اسپری بیشتر از اسپری حالت دهنده قابلیت تثبیت موها را دارد.

اسپری بافت‌دار

این نوع اسپری مو، ضمن حفظ حالت موها و ایجاد فاصله بین موها آنها را پرپشت‌تر نشان می‌دهد.

اسپری درخشان‌کننده

برای براق کردن و درخشندگی بیشتر موها استفاده می‌شود.

اسپری محافظ ابزارهای حرارتی

این اسپری مو هنگام استفاده از اتو مو و سشوار از آسیب رسیدن بیشتر به موها توسط این ابزارها محافظت می‌کند.

مضرات و عوارض احتمالی اسپری مو

  • انواع اسپری‌های مو دارای پلیمر و حلال در ساختار خود هستند. ازاین‌رو ممکن است باعث ایجاد حساسیت و برخی واکنش‌های آلرژیکی و تنفسی شوند.
  • زیاده‌روی در مصرف اسپری مو باعث آسیب به فولیکول‌های مو شده و ریزش مو را در پی دارند.
  • احتمال مسمومیت در اثر استنشاق و ورود مستقیم گرد اسپری به درون گلو و چشم وجود دارد.

شامپو و انواع آن برای موهای مختلف

شامپو مایعی است شیمیایی که برای شست‌وشو و تمیزکردن موها استفاده می‌شود. مواد پاک‌کننده درون شامپو همانند مایع ظرف‌شویی و رخت‌شویی باید همراه با آب ترکیب شوند تا اثرات مثبت خود را نشان دهند.

در حالت کلی موهای شما در سه دسته معمولی، خشک و چرب قرار دارد. به‌تناسب هرکدام از این نوع موها، باید شامپو مخصوص آن را تهیه و استفاده کنید. در ادامه به ویژگی سه نوع شامپو برای انواع موها می‌پردازیم:

شامپو برای موهای معمولی

بهترین و استانداردترین نوع موها، موی معمولی یا نرمال است. میزان چربی و خشکی سطح این نوع موها در حد طبیعی است. روی سطح سر یا همان پوست سر هیچ آثاری از قرمزی، خارش و شوره وجود ندارد.

PH شامپوی معمولی معمولاً با ساختار موی نازک و معمولی متناسب بوده و ترکیبات موجود در آن به حفظ طراوت، خوش‌حالتی و درخشان شدن آنها کمک می‌کند.

شامپوی مخصوص  موهای خشک

موهای خشک معمولاً هنگام شانه کشیدن، حالت زبری دارند؛ بنابراین باید از شامپویی استفاده شود که ضمن تقویت موها، رطوبت ازدست‌رفته آنها را تأمین و موها را نرم کند. این خاصیت شامپو موجب ترمیم و بازسازی موها می‌شود.

شامپو مخصوص موهای چرب

موهای چرب براق هستند و چند ساعت بعد از شستن نیز دوباره چرب می‌شوند. افرادی که دارای موهای چرب هستند، از کم‌حجم شدن و چرب شدن سریع موهای خود شکایت دارند. در شامپوهای مخصوص و مناسب موهای چرب، ترکیباتی به‌کاررفته که ترشح غدد چربی پوست سر را کنترل می‌کند. سبومین نام ماده‌ای است که وظیفه تنظیم و کنترل چربی سطح پوست سر را دارد.

علاوه بر این سه نوع شامپو، ممکن است افرادی دارای موهای رنگ شده، فر و کراتین شده باشند که نیاز به مراقبت بیشتر از موهای خود دارند. جالب است بدانید برای این سه نوع مو نیز شامپوی مخصوص تولید شده و در بازار موجود است. ترکیبات به‌کاررفته برای هرکدام از این شامپوها، به تثبیت رنگ و مواد شیمیایی استفاده شده در موها کمک می‌کند.

همچنین افرادی که موهای آنها تحت‌تأثیر عوامل مختلف محیطی و شیمیایی دچار ریزش شده است، با تهیه شامپو ضد ریزش مو  و استفاده مداوم از آن، می‌توانند  از ریزش موی خود جلوگیری کنند. افرادی که سر آنها شوره زیاد می‌زند، از شامپو ضدشوره برای بهبود این عارضه استفاده کنند. شامپو ضدشوره دارای ترکیباتی است که روغن و چربی سر را تعدیل کرده و از تشکیل شوره سر جلوگیری می‌کند.

 جمع‌بندی

توجه به زیبایی و بهداشت و سلامت موها بسیار حائز اهمیت است. بهره‌گیری از انواع ابزارهای بهداشتی – آرایشی برای تأمین و تضمین سلامت موها ضروری است. سرم، شامپو و اسپری مو هرکدام برای اهداف خاصی به کار می‌روند.

شامپوها دارای انواع مختلف و برای موهای متنوع مناسب‌سازی شده‌اند. عمده‌ترین شامپوها برای موهای معمولی، چرب و خشک تولید و عرضه می‌شوند. سرم مو قابلیت درخشندگی و انعکاس نور از موها را دارد. استفاده از این محصول بعد از استحمام، موهای شما را به طرز شگفت‌انگیزی براق می‌کند. استفاده از انواع اسپری یا تافت برای تثبیت و نگهداری حالت موها به فرم دلخواه تأثیر فوق‌العاده‌ای در زیبایی موها دارد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا

در خبرنامه ما عضو شوید.

آخرین مطالب و آموزش ها رو سریعتر از بقیه در ایمیلتان دریافت کنید.