آرایش مو و ابرو

راهنمای نهایی خرید رنگ مو و ابرو

مقدمه:

رنگ مو یکی از ابزارهای آرایشی مشترک بین خانم‌ها و آقایان است. اگرچه استفاده از انواع رنگ مو بیشتر در بین بانوان رایج‌تر است. این محصول از هیجان‌انگیزترین لوازم آرایشی – بهداشتی محسوب می‌شود. برخی بانوان دوره‌ای و فقط برای مراسم‌های خاص از رنگ مو استفاده می‌کنند. برخی نیز برای جذابیت و منحصربه‌فرد بودن، به‌صورت ماهیانه و مداوم رنگ موهای خود را تعویض یا شارژ می‌کنند.

تفاوتی نمی‌کند به طور دائم یا فقط در موارد خاص موهای خود را رنگ می‌زنید، آشنایی با بهترین رنگ مو و ویژگی­های آن به شما در انتخاب و خرید یک محصول خوب و مناسب کمک زیادی می‌کند. پس تا پایان مقاله همراه ما باشید تا به شما در انتخاب و خرید رنگ مو مناسب موهایتان کمک کنیم.

ترکیبات و مواد موجود در ساختار رنگ مو

به‌طورکلی مواد شیمیایی تشکیل‌دهنده محصولات آرایشی – بهداشتی روی جعبه محتوای آن درج می‌شود. قبل از تهیه رنگ مو از خواص مواد و فرمولاسیون به‌کاررفته در آن باید اطلاع داشته باشید.  در ساختار رنگ مو از ترکیبات زیر استفاده شده است:

آب‌اکسیژنه

آب‌اکسیژنه با نام علمی پراکسید هیدروژن ترکیبی شیمیایی است که در تولید و ساخت رنگ مو از آن استفاده می‌شود. وجود این ماده در ساختار رنگ مو، به ازبین‌بردن رنگ موهای قدیمی مو کمک زیادی می‌کند.

مقدار آب‌اکسیژنه کمتر از ۳۰ درصد در رنگ موها کاملاً مطلوب است. اما اگر از این میزان بیشتر شود، باعث آسیب به موها و ازبین‌رفتن سولفور روی موجود در آن شده که درنهایت  خشکی و شکنندگی موها را در پی دارد.

آمونیاک

آمونیاک ماده‌ای غیرآلی و قلیایی با بویی تندوتیز است. استفاده از این ماده در ساخت رنگ مو، باعث افزایش دوام و ماندگاری آن روی موها می‌شود. این ترکیب معدنی به لایه‌های خارجی مو نفوذ می‌کند  تا رنگ را به ریشه آنها هدایت کند. درصد استفاده از آمونیاک باید در حد استاندارد باشد، در غیر این صورت به موها آسیب جدی وارد می‌کند.

پارافنلین دی آمین

این ماده اثر شگفت‌انگیزی در تبدیل رنگ موهای بلوند به تیره دارد. همچنین در ترکیب رنگ موهای قهوه‌ای نیز به کار می‌رود. پارافنلین دی آمین PPD  ماده‌ای شیمیایی و آلرژی‌زاست. مقدار زیاد این ترکیب در محصولات رنگ مو، منجر به سرطان می‌شود. تاحدامکان رنگ موی بدون پارافنلین دی آمین تهیه کنید.

PH رنگ مو

PH رنگ مو باید بین ۵.۴ تا ۵.۵ باشد. این مقدار به انعطاف‌پذیری موها آسیب وارد نمی‌کند. همچنین آبرسانی و رطوبت موها را از بین نمی‌برد و باعث خشکی آنها نمی‌شود.

کُل تار یا قطران زغال‌سنگ

این ماده از مشتقات نفتی است و خاصیت چسبندگی زیادی دارد. به‌کارگیری این ماده در تولید انواع رنگ مو، باعث افزایش ماندگاری آن روی موها می‌شود. از طرفی این ماده حساسیت‌زا بوده، به همین دلیل توصیه می‌شود برای رنگ کردن ابروها و مژه‌ها استفاده نشود، زیرا نابینایی از عوارض جانبی این ماده است.

قدرت نرم‌کنندگی رنگ مو

به‌طورکلی فرایند تغییر رنگ موها، با تغییراتی در ساختار  و ازدست‌دادن رطوبت و آب ترکیبی موها همراه است؛ بنابراین موجب خشک‌شدن موها می‌شود. برای جلوگیری از عارضه خشکی موها، باید از ماده‌ای نرم‌کننده در ترکیب رنگ مو استفاده شود. این ترکیب علاوه بر خاصیت نرم‌کنندگی، موجب آبرسانی و طراوت دهی بیشتر به موها می‌شود.

مواد طبیعی و گیاهی موجود در رنگ مو

بهره‌مندی از برخی مواد طبیعی و گیاهی مانند زردچوبه، حنا و غیره در ترکیبات رنگ مو باعث تغذیه و تقویت موها می‌شود. اگرچه رنگ موهای طبیعی ماندگاری طولانی به‌اندازه رنگ موهای شیمیایی ندارند ولی سلامت بیشتر موها را برای شما تضمین و تأمین می‌کنند.

انواع رنگ مو از نظر دوام و ماندگاری روی موها

انواع مختلفی از رنگ مو در بازار وجود دارد. قدرت ماندگاری این محصولات با یکدیگر کاملاً متفاوت است. باتوجه‌به نیاز خود یکی از انواع این رنگ موها را تهیه و خریداری کنید. اما رنگ مو از نظر ماندگاری به چند دسته تقسیم می‌شوند؟

۱- رنگ موی دائمی

ماندگاری این نوع رنگ موها فوق‌العاده بالاست. این محصولات با اکسیده کردن موها، رنگ موی طبیعی را از بین می‌برند و رنگ موی جدید را جایگزین می‌کنند. مولکول‌های ریز پارافنلین دی آمین PPD با اثرگذاری خارق‌العاده خود به ساقه موها نفوذ می‌کنند. آمونیاک نقش چشمگیری در تسریع این فرایند دارد. سپس پراکسید هیدروژن با سفیدکردن موها، رنگ جدید را جایگزین رنگ قبلی یا رنگ طبیعی مو می‌کند.

رنگ موی دائمی رایج‌ترین محصول در پوشش‌دهی و حذف رنگ سفید موهاست. این نوع رنگ با شست‌وشو و شامپو از بین نمی‌رود. بسته به میزان رشد موهای فرد، دوام رنگ موی دائمی ۴ تا ۶ هفته است.

۲- رنگ موی نیمه دائمی

در ترکیبات رنگ موهای نیمه دائمی، آمونیاک وجود ندارد. غلظت و چگالی پراکسید هیدروژن نیز در مقایسه با رنگ موی دائمی کمتر است. به همین دلیل امکان تغییر رنگ‌دانه‌های اصلی مو به سفید را ندارند.

رنگ موهای نیمه دائمی، برای موهای حساس و شکننده مناسب هستند. این نوع رنگ موها بعد از حدود دوهفته الی یک ماه با شست‌وشوی روزانه با شامپو از روی موها محو و پاک می‌شوند.

۳- رنگ موی شبه پایدار

در ترکیب این نوع رنگ موها که در دو نوع طبیعی و مصنوعی وجود دارند، هیچ‌گونه اثری از آمونیاک و پراکسید هیدروژن مشاهده نمی‌شود. این رنگ موها به لایه داخلی قشر مو نفوذ نمی‌کنند و فقط سطح خارجی موها را پوشش می‌دهد. بعد از یک الی دوهفته با شستن یک روز در میان آثار آن با شامپو از روی موها پاک می‌شود.

۴- رنگ موی موقت

ترکیبات رنگ موی موقت دارای مولکول‌های بزرگی هستند. این مولکول‌ها قادر به نفوذ در لایه‌های داخلی ساقه مو نیستند و فقط نزدیک سطح موها قرار می‌گیرند. به همین دلیل با یک‌بار شست‌وشو با شامپو به‌کلی از روی موها محو و پاک می‌شوند. از این رنگ موها برای روشن‌کردن مو یا ایجاد رنگ‌های خاص و فانتزی مانند بنفش، سبز، آبی، صورتی و غیره در مهمانی‌های شبانه استفاده می‌شوند.

۵- رنگ موی تدریجی

رنگ موهای تدریجی در واقع ترکیب محلول‌های آبی از فلزات هستند. انواع رنگ‌های فلزی باید در طول هفته به طور مکرر شارژ شوند. این محصول وقتی روی موها قرار می‌گیرد، تناژ تیره که حاصل اکسیدها یا سولفیدهای فلزی است، به موها می‌دهد.

استفاده مکرر از رنگ موی تدریجی، به‌مرور موها را از خاکستری به قهوه‌ای روشن تا شرابی تغییر می‌دهد. نام‌گذاری “تدریجی” این نوع رنگ مو هم به همین علت است. نکته دیگر اینکه این نوع رنگ مو فاقد مواد حساسیت‌زا PPD  است.

تطبیق رنگ مو با تناژ پوست

یکی از نکات کلیدی در انتخاب و خرید رنگ مو، تناسب آن با رنگ پوستتان است. زیرا تطابق رنگ مو با نوع پوست، شما را به طرز جادویی بر زیبایی و جذاب شدن شما می‌افزاید. هرچند ممکن است در تابستان رنگ پوستتان تیره‌تر به نظر آید.

یک لباس سفید بپوشید یا آن را جلوی صورت خود بگیرید، اگر رنگ پوستتان به آبی می‌زند، پوست شما سرد و اگر به رنگ زرد نزدیک بود، پوستتان سرد است. همچنین اگر با استفاده از جواهرات پوست شما به‌روشنی و درخشان شدن نزدیک بود، پوستتان سرد و اگر به قرمزی نزدیک بود، پوستتان گرم است.

برخی افراد تصور می‌کنند که رنگ مو را باید متناسب با پوست تهیه کرد. باید بگوییم این تصور کاملاً اشتباه است. بلکه برای پوست تیره باید از رنگ روشن و برای پوست‌های روشن از رنگ تیره استفاده شود. برای رنگ پوست‌های گرم از رنگ موی قهوه‌ای، قهوه‌ای طلایی، شاه‌بلوطی و های‌لایت‌های قرمز گزینه‌هایی عالی هستند. برای افرادی با رنگ پوست سرد، رنگ موی آبی، قرمز و بنفش مناسب است.

با به‌کارگیری چند رنگ به‌منظور های‌لایت کردن موها، زیبایی چشمگیری خواهید داشت. برای افرادی با پوست تیره یا سبزه و قهوه‌ای رنگ، سایه‌ای از رنگ‌های تیره با رنگ‌های طلایی یا برنزه بسیار ایده‌آل خواهد بود. افرادی با رنگ پوست نوع سرد، رنگ موی بلوند خاکستری یا طلایی و قهوه‌ای روشن مناسب‌ترین رنگ‌ها هستند.

مزایای استفاده از رنگ مو

استفاده از رنگ مو باعث افزایش زیبایی و شادابی فرد می‌شود. به همین علت خانم‌ها از این تکنیک آسان و کم‌هزینه برای زیبایی خود بیشتر بهره می‌برند. از طرفی با بالاتر رفتن سن فرد، کم‌کم قابلیت و قدرت تولید رنگ‌دانه‌های مو تضعیف می‌شود. کمک‌گرفتن از رنگ مو برای رفع این معضل بهترین گزینه است.

از سویی دیگر افراد با رنگ پوست متفاوت در سراسر جهان، از انواع رنگ موها برای زیبایی خود استفاده می‌کنند. خصوصاً که انواع برندها به ترکیب محصولات خود، انواع تقویت‌کننده‌ها، نرم‌کننده‌ها و حتی کراتین اضافه می‌کنند. وجود این مواد از ریزش مو و خشک‌شدن آنها تا حد زیادی جلوگیری می‌کند.

معایب و عوارض استفاده زیاد از رنگ مو

شناخت و توجه به ترکیبات موجود در ابزارهای آرایشی – بهداشتی برای هر فرد استفاده‌کننده ضروری است. برخی از رنگ موها دارای مواد سمی و مضر در ترکیبات خود هستند. این مواد منجر به ایجاد التهابات و عوارضی روی پوست سر می‌شوند که ریزش مو را به دنبال دارد.

اگر به طور مداوم از دکلره و رنگ مو برای زیباسازی موهای خود استفاده کنید، به‌مرور به ساقه و فولیکول‌های مو آسیب می‌زنید. از طرفی دیگر برخی مواد حساسیت‌زا در رنگ مو مانند PPD با یکبار استفاده نیز موجب ایجاد عوارض خطرناک پوست و مو می‌شوند.

جمع‌بندی:

رنگ مو از جمله ابزار آرایشی مشترک بین خانم‌ها و آقایان است. این محصول آرایشی – بهداشتی برای زیبا کردن هر چه بیشتر موها و چهره کاربرد دارد. رنگ مو بیشتر عیوب مو مانند سفیدی ناشی از بالارفتن سن و غیره را می‌پوشاند.

اطلاع از نوع پوست و هماهنگی رنگ مو با آن تأثیر زیادی در زیبایی و  افزایش جذابیت شما دارد؛ بنابراین حتماً تناژ نوع پوست خود را بشناسید و بعد اقدام به تهیه و خریداری رنگ مو کنید.

از کلیه نکات گفته شده در این نوشتار استفاده کنید. خود را از توصیه مشاورین، آرایشگران و افراد خبره و کارشناس این حوزه بی‌نیاز ندانید. امیدواریم در این نوشتار توانسته باشیم به شما در خرید و تهیه یک رنگ موی مناسب موهایتان کمک کرده باشیم.

همچنین شما می توانید با کلیک بر روی متن اینجا به سایر محصولات در سایت ما دسترسی داشته باشید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا

در خبرنامه ما عضو شوید.

آخرین مطالب و آموزش ها رو سریعتر از بقیه در ایمیلتان دریافت کنید.