رژیم غذایی سبک پالئو از ایده تا عمل

پالئو یا همان ایده مصرف غذاهایی که بدن ما به طور طبیعی برنامه ریزی کرده است در دهه ۱۹۶۰ پدیدار شد. اما صعود واقعی این ایده در سال ۲۰۰۱ اتفاق افتاد. به لطف کتاب “رژیم غذایی سرخپوشان” که توسط لورن کوردین، ​​مدرس بهداشت و ورزش در دانشگاه کلرادو منتشر شد. در سال ۲۰۱۳، این رژیم غذایی بیشترین جستجو در اینترنت را به خود اختصاص داد.

چگونه رژیم پالئو را می خوریم؟

اساس رژیم پالئو این است که آنچه میلیون ها سال پیش نیاکان ما می خوردند را بخوریم. بنابراین اجداد ما چه می خورند؟

۶۰ میلیون سال پیش: اولین گونه انسانی روی زمین میوه، برگ و حشرات را به عنوان غذا می خوردند.

۲.۶ میلیون سال پیش: آشنایی انسان با آتش و معرفی ابزار آلات شکار موجب افزایش تغذیه از گوشت شد.

۱۰ هزار سال پیش: مصرف غلات با کشاورزی گسترده شد.

طرفداران رژیم غذایی سرخپوشان معتقدند که مصرف غلات به قدری جدید است که بدن انسان نمی تواند خود را با آن سازگار کند و نه به دلیل نیازهای طبیعی، بلکه به دلیل تولید ارزان و آسان غلات، رواج یافته است.

طبق رژیم پالئو مناسب ترین غذاها برای بدن انسان، غذاهایی است که توسط غارنوردان در عصر حجر مصرف می شده. به عبارت دیگر این غذا ها گوشت، سبزیجات، میوه ها و آجیل ها هستند. همچنین غلات کامل، حبوبات، شکر، محصولات لبنی، الکل و البته همه غذاهای بسته بندی شده در لیست مواردی است که باید از خوردن آنها اجتناب کنید.

رژیم پالئو وعده می دهد که قوی تر، سالم تر، متناسب و پر انرژی تر است. اما لیستی از قوانین وجود دارد که باید برای دستیابی به این وعده رعایت کنید:

لیست رژیم غذایی سرخپوشان “بله

لیست رژیم غذایی سرخپوشان “نه

اصول تغذیه سرخپوشان

سبک زندگی سرخپوشان

مزایا و معایب رژیم غذایی پالئو

جنبه های رژیم غذایی پالئو که به نظر من بسیار مثبت است عبارتند از:

افراد زیادی هستند که با رعایت این رژیم مشکلات سلامتی ناشی از اختلالات سیستم ایمنی، سندرم روده تحریک پذیر یا حساسیت های غذایی را حل کرده اند. مطالعات مقیاس کوچک همچنین نشان می دهد که وزن و فشار خون را نیز کاهش می دهد. و سطح کلسترول خوب HDL را افزایش می دهد.

معایب رژیم غذایی پالئو عبارتند از:

در مورد معایب ایده خوردن هر چیزی که اجداد ما می خوردند که اساس رژیم پالئو را تشکیل می دهد می توان گفت: ایده ای آسان برای اجرای در عمل نیست. به عنوان مثال، گوشت حیواناتی که غارنشینان شکار می کردند و می خورند با گوشت حیواناتی که امروزه خریداری شده اند، کاملاً متفاوت است.

با مصرف آنتی بیوتیک، تغذیه غلات به جای چمن تازه، پرورش هورمون ها، پردازش با مواد افزودنی و تبدیل به سوسیس. علاوه بر این، این رژیم غذایی آنقدر گروه های غذایی را ممنوع کرده است که پایدار ماندن در آن در دراز مدت دشوار است. با ممنوعیت حبوبات و غلات کامل بدون گلوتن که فواید زیادی برای سلامتی دارند، خطر کند شدن متابولیسم و ​​ایجاد مشکلات یبوست نیز وجود دارد. همچنین مصرف بیش از حد توصیه شده پروتئین و چربی اشباع شده می تواند منجر به مشکلات کلیوی و قلبی شود.

تنها حقیقت مطلق در مورد تغذیه این است که کاملا شخصی است. بنابراین می توانید مدتی آن را امتحان کنید و ببینید آیا برای شما مفید است. اگر مشکل جدی سلامتی دارید، قبل از هرگونه تغییر رژیم غذایی با پزشک خود مشورت کنید.

با آرزوی روزهای خوب و سالم برای شما…

لطفا نظرات و انتقادات خود را در خصوص موضوع: فوق برای ما ارسال کنید!

می توانید با کلیک بر روی متن اینجا به سایر موضوعات ما در خصوص تندرستی، سلامتی و روانشناسی دسترسی داشته باشید.

منابع:

ترجمه شده از سایت: cnnturk

خروج از نسخه موبایل