علائم ظریف پوکی استخوان را بشناسید!

سن یا جنسیت شما مهم نیست. مهم است که در مورد پوکی استخوان، وضعیتی که باعث ضعیف و شکننده شدن استخوان ها می شود، آموزش ببینید. پوکی استخوان بیشتر از حمله قلبی، سکته مغزی و سرطان سینه قابل پیشگیری و درمان است. اما اکثر بیماران به موقع تشخیص داده نمی شوند تا در مراحل اولیه بیماری درمان موثری دریافت کنند.

جانا رید، پرستار رسمی در موسسه اعصاب OSF HealthCare Illinois (INI) می گوید: “علائم پوکی استخوان ها ظریف هستند به همین دلیل بهتر است است که به طور منظم سلامت استخوان های خود را ارزیابی کنید.

علائم بیماری پوکی استخوان عبارتند از:

از دست دادن یک یا چند اینچ از قد

ایجاد حالت خمیده

داشتن استخوان درد عمیق

به دلیل رشد آهسته این علائم، به راحتی می توان آنها را نادیده گرفت. اقدامات پیشگیرانه برای محافظت از استخوان ها مهم است. زیرا پوکی استخوان قابل درمان نیست. با این حال، پیشگیری از بیماری می تواند بهترین راه حل باشد.

پیشگیری از پوکی استخوان

بزرگسالان باید به طور فعال خطر ابتلا به پوکی استخوان را با خوردن یک رژیم غذایی سالم و شرکت منظم در تمرینات ورزشی به حداقل برسانند. خطرات ارثی، مانند قد بلند و چاقی یا کوچک بودن استخوان ها قابل کنترل توسط شما نیست. با این حال داشتن رژیم غذایی و تمرین ورزشی روتین از جمله کارهایی هستند که می توانید برای سلامتی استخوان خود انجام دهید. کسانی که بیش از دو نوشیدنی الکلی در روز می نوشند، سیگار می کشند، غذاهای حاوی نمک و اسید زیاد می خورند و یا سوءتغذیه دارند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به پوکی استخوان هستند.

رژیم غذایی شما می تواند با اطمینان از دریافت تمام مواد مغذی مناسب بدن شما به کاهش خطر ابتلا به پوکی استخوان کمک کند. کلسیم، ویتامین D و منیزیم سه جزء کلیدی برای سلامت استخوان هستند. انجام آزمایش خون، پروفایل متابولیک کامل و درصد ویتامین های موجود در بدن، می تواند به تشخیص عوامل خطرزای رژیم غذایی کمک کند. جانا می گوید: “این یک اقدام احتیاطی خوب است که همه بزرگسالان سطح ویتامین و مواد معدنی موجود در بدن خود را بررسی کنند.”

رابطه میان افزایش سن و پوکی استخوان

مردان بالای ۷۰ سال و زنان ۶۵ سال یا بیشتر باید هر دو سال یک بار آزمایش تراکم مواد معدنی استخوان (BMD) را انجام دهند تا به تشخیص علائم قبل از وقوع حادثه کمک کند. زنان مبتلا به یائسگی زودرس و تمام زنان پس از یائسگی باید اسکن BMD را بدون در نظر گرفتن سن انجام دهند.

تغذیه تنها راه کاهش خطر پوکی استخوان نیست. تمرینات تحمل وزن که بر خلاف گرانش عمل می کنند نیز می توانند کمک کنند. نمونه هایی از این تمرینات شامل تمرین با وزنه، پیاده روی، دویدن و رقصیدن است. تمرینات غیر تحمل وزن شامل فعالیت هایی مانند شنا یا دوچرخه سواری است. در حالی که همه انواع ورزش برای قلب و بدن شما مفید است، ورزش های تحمل وزن به تقویت استخوان ها و جلوگیری از پوکی استخوان کمک می کند.

خطر شکستگی های ضعیف

شکستگی های ضعیف یا شکستگی های کم ضربه، شایع ترین علت شکستگی استخوان در میان سالمندان است. نیمی از زنان و ۲۵ درصد از مردان بالای ۵۰ سال در طول زندگی خود دچار شکستگی های ضعیف می شوند. هنگامی که فردی دچار شکستگی ضعیف می شود، ۸۶ درصد بیشتر در معرض خطر شکستگی دوم قرار دارد. با وجود این افزایش خطر، از هر چهار بیمار با شکستگی ضعیف، تنها یک نفر در عرض شش تا ۱۲ ماه درمان پوکی استخوان را دریافت می کند.

جانا می گوید: “بیشتر مردم فکر می کنند تا زمانی که چیزی را بطور کامل از دست ندهند، آن را دارند. این تفکر حتی در مورد سلامتی هم وجود دارد.” اگر شکستگی ضعیف داشته‌اید. یا احساس می کنید در آینده با مشکل پوکی استخوان مواجه شوید. حتماً به یک متخصص مراجعه کنید تا یک برنامه مراقبت از سلامت استخوان شخصی برای بررسی و مدیریت پوکی استخوان داشته باشید.

لطفا نظرات و انتقادات خود را در خصوص موضوع: فوق برای ما ارسال کنید!

می توانید با کلیک بر روی متن اینجا به سایر موضوعات ما در خصوص تندرستی، سلامتی و روانشناسی دسترسی داشته باشید.

منابع:

ترجمه شده از سایت موسسه اعصاب OSF HealthCare Illinois (INI)

خروج از نسخه موبایل