آیا ویتامین D می تواند از COVID-19 جلوگیری کند؟

زمانی که محققان مطالعه روی ویروس کرونای جدید (COVID-19) را آغاز کردند، یکی از عواملی که آنها به آن توجه کردند این بود که چگونه ویتامین‌های خاصی ممکن است در این بیماری نقش داشته باشند.  ویتامین D از جمله مواردی بود که امیدوارکننده به نظر می رسید. ویتامین D که در بسیاری از غذاها یافت می‌شود و با تابش نور خورشید به پوست تولید می‌شود، در سیستم ایمنی بدن نیز نقش دارد.

اما آیا ویتامین D می‌تواند به پیشگیری از COVID-19 کمک کند یا در صورت بیمار شدن، تأثیر آن را کاهش دهد؟

استیو هیپلر ، مدیر ارشد بالینی خدمات چند تخصصی OSF می گوید: متون در مورد ویتامین D بسیار متناقض است. برخی از مطالعات وجود دارد که احتمالاً نشان می دهد ممکن است فایده ای داشته باشد، و برخی دیگر وجود دارد که نشان می دهد این کار وجود ندارد. در حال حاضر، ما مدرک قطعی نداریم که ویتامین D از COVID-19 جلوگیری کند یا تأثیر بیماری را کاهش دهد.

منابع ویتامین  D:

بدن ما به طور طبیعی وقتی در معرض نور خورشید قرار می گیریم ویتامین D تولید می کند. همچنین در غذاهایی که بسیاری از ما روزانه می خوریم به راحتی در دسترس است.

شیر معمولاً با ویتامین D غنی شده است. بسیاری از غذاهای آماده مانند غلات و نان اغلب دارای ویتامین D هستند. ماهی (به ویژه قزل آلا، سالمون، ماهی تن و ماهی خال مخالی)، قارچ و تخم مرغ همچنین حاوی این ویتامین است.

در حالی که مکمل های ویتامین D به راحتی در دسترس هستند، اکثر مردم می توانند مقدار زیادی ویتامین D را از طریق رژیم غذایی خود دریافت کنند.

دکتر هیپلر می گوید: «همیشه بهتر است به جای مصرف مکمل ها، ویتامین ها را از غذاهای خود دریافت کنیم.

چه مقدار ویتامین D نیاز دارید؟

در حالی که ویتامین D برای ما مفید است، ممکن است در مصرف آن زیاده روی کنیم.  بسیاری از ویتامین ها مانند ویتامین C محلول در آب هستند.  این بدان معناست که هر گونه ویتامین اضافی در بدن ما توسط کلیه های ما فیلتر می شود و از طریق عرق کردن و ادرار از بدن خارج می شود.

ویتامین D، همراه با ویتامین‌های  A، E  و K محلول در چربی هستند، به این معنی که مقادیر اضافی ویتامین می‌تواند در داخل بافت‌های چربی بدن ما جمع شود.

در حالی که مسمومیت با ویتامین D نادر است، اما می تواند جدی باشد و باعث تجمع کلسیم در خون، استفراغ، ضعف، تکرر ادرار و ضربان قلب نامنظم شود.

من آن را به یک لاستیک پنچر تشبیه می کنم.  پر کردن لاستیک پنچر با هوا عالی است.  اما اگر از قبل کاملا باد شده باشد، قرار دادن هوای بیشتر در آن هیچ تفاوتی ایجاد نمی کند و می تواند خطرناک باشد. دکتر هیپلر می گوید:

در مورد همه ویتامین ها یکسان است. اگر آزمایش خون دادید و کمبود دارید، مصرف ویتامین D مفید است.  اگر در حال حاضر میزان ویتامین D در بدن شما طبیعی است، مصرف بیش از حد دوز – یا مصرف بیش از حد نیاز – کمکی به شما نخواهد کرد و به طور بالقوه مضر است.

آزمایش خون می تواند تعیین کند که آیا شما ممکن است از ویتامین مکمل D. بهره مند شوید یا خیر. اگر فردی مورد آزمایش قرار گرفته باشد و کمبود ویتامین  D داشته باشد. مصرف مکمل ویتامین D معقول است. اما اگر سطح ویتامین D شما نرمال باشد، امروزه هیچ مدرکی وجود ندارد که مصرف بیشتر آن خطر ابتلا به COVID-19 را کاهش دهد.

لطفا” نظرات و انتقادات خود را در خصوص موضوع: ” آیا ویتامین D می تواند از COVID-19 جلوگیری کند؟ ” برای ما ارسال کنید!

همچنین شما می توانید برای مشاهده دیگر نوشته ها با موضوغ تندرستی و سلامتی اینجا کلیک کنید.

منبع: OSF

خروج از نسخه موبایل