راه رسیدن به آرامش از طریق روده است!

مطالعات روانپزشکی تغذیه سرنخ های جالبی در رابطه با نحوه ارتباط باکتری های موجود در دستگاه گوارش ( روده ) با احساس ما و نحوه رفتار ما ارائه می دهد.

روانپزشکی تغذیه ای تخصصی است. که در سالهای اخیر در ایالات متحده توسعه یافته است. تحقیقات آنها تمرکز بر رابطه رژیم غذایی (به ویژه باکتری هایی که در دستگاه گوارش( روده ) زندگی می کنند) با احساس و نحوه عملکرد ما دارد.

۹۵ درصد سروتونین، معروف به هورمون شادی، در دستگاه گوارش ( روده )تولید می شود. سروتونین یک انتقال دهنده عصبی است. که بر روحیه ما تأثیر می گذارد. خواب و اشتهای ما را تنظیم می کند و آستانه درد ما را تعیین می کند. وظیفه اصلی آن انتقال سیگنال بین سلول های عصبی است.

تصور می شود که میلیون ها باکتری در دستگاه گوارش بر سلول های عصبی و تولید سروتونین تأثیر می گذارد. تغذیه مناسب برای حفظ تعادل سالم این باکتری ها بسیار مهم است. تحقیقات نشان می دهد افرادی که از پروبیوتیک ها استفاده می کنند. یعنی مکمل های غذایی غنی از باکتری های خوب، سطح اضطراب و استرس کمتری دارند.

بر اساس مطالعه دیگری در زمینه روانپزشکی تغذیه، افرادی که از رژیم های سنتی مدیترانه ای و ژاپنی پیروی می کنند، ۲۵ تا ۳۰ درصد کمتر از افرادی که از رژیم غربی پیروی می کنند، دچار افسردگی می شوند. کارشناسان این امر را به این دلیل نسبت می دهند که غذاهای ژاپنی و مدیترانه ای سرشار از سبزیجات، میوه ها، غلات کامل، غذاهای تخمیر شده و غذاهای دریایی است. برخلاف غذاهای غربی، استفاده از شکر، گوشت، محصولات لبنی و غذاهای فرآوری شده کمتر است. از سوی دیگر، در رژیم غذایی غربی مشاهده شد که برسلامت مغز تأثیر منفی می گذارد. و میزان افسردگی در افرادی که مصرف زیاد قند فرآوری شده دارند افزایش می یابد.

به تاثیر آنچه می خورید بر احساس خود توجه کنید

بهترین و موثرترین راه برای درک اینکه چگونه از آنچه می خورید تحت تأثیر قرار می گیرید، این است. به مدت ۲ هفته کاملاً تمیز غذا بخورید. مصرف تمام شکر فرآوری شده، غذاهای بسته بندی شده و نوشابه های گازدار ، غلات و محصولات لبنی را متوقف کنید. پس از ۲ هفته، مصرف این غذاها را دوباره، یکی یکی، با فاصله دو روز شروع کنید. و احساسات آنها را مشاهده کنید.

کسانی که این تمرین را امتحان می کنند. در ابتدا کمی مشکل دارند. اما پس از مشاهده اینکه از نظر جسمی و روحی چه احساسی دارند. شگفت زده می شوند. و با یافته هایی که به دست می آورند رژیم غذایی بسیار سالم تر و شادتری برای خود ایجاد می کنند.

لطفا نظرات و انتقادات خود را در خصوص موضوع: فوق برای ما ارسال کنید!

می توانید با کلیک بر روی متن اینجا به سایر موضوعات ما در خصوص تندرستی، سلامتی و روانشناسی دسترسی داشته باشید.

منابع:

ترجمه شده از سایت: ccnturk
خروج از نسخه موبایل