ناگقته ها و فواید مهم دانه کتان

بذر کتان که ۶۰۰۰ سال است مصرف می شود، شاید اولین نمونه در تاریخ سوپرغذاهایی باشد که در سال های اخیر رواج یافته است. دانه های ریز که مزایای گوارشی آنها برای اکثر افراد شناخته شده است. دارای مزایای بسیار مهم دیگری هستند. اگر می خواهید پوست، وزن، سطح کلسترول و حتی سلامت پروستات بهبود یابد. در ادامه این مقاله همراه با ما باشید.

بارزترین ویژگی های دانه های کتان که در دو رنگ قهوه ای یا طلایی عرضه می شوند عبارتند از:

حاوی مقادیر زیادی فیبر و کربوهیدرات خالص بسیار کم

منبع خوب پروتئین

غنی ترین آنتی اکسیدان به نام لیگنان

دومین منبع گیاهی امگا ۳ ALA بعد از دانه های چیا

منبع تغذیه ای مناسب ویتامین ها و مواد معدنی مانند منیزیم، مس، B1 ، فسفر.

۱ قاشق غذاخوری دانه کتان آسیاب شده حاوی ۳۷ کالری، ۱.۳ گرم پروتئین، ۱.۹ گرم فیبر و تقریبا (۰.۱ گرم) قند است.

مصرف دانه کتان به شما در کاهش وزن کمک می کند:

دانه کتان یک مکمل غذایی با کربوهیدرات کم و فیبر بالا است. کربوهیدرات خالص = کل کربوهیدرات – فیبر است. رژیم های کم کربوهیدرات، کربوهیدرات خالص را در نظر می گیرند نه کل کربوهیدرات. این به این دلیل است که بدن نمی تواند فیبر را هضم کند، بنابراین مصرف فیبر بر قند خون تأثیر نمی گذارد. بنابراین کربوهیدرات های خالص فقط قند را در نظر می گیرند، که باعث افزایش قند خون در بدن می شود.
فیبرها نیز به دو نوع محلول در آب و نامحلول تقسیم می شوند. فیبرهای نامحلول در آب بدون هضم در روده حرکت می کنند. پس مصرف آن برای کسانی که رژیم دارند توصیه می شود زیرا با کمک به دفع و جلوگیری همچنین طولانی شدن احساس سیری از یبوست جلوگیری می کند.
فیبر محلول در آب در روده حل شده و به ماده ای ژل مانند تبدیل می شود. و این ماده شبیه ژل سرعت کار دستگاه گوارش را کند کرده و احساس سیری را طولانی می کند.
تحقیقات اخیر نشان می دهد که فیبرهای محلول غذایی می توانند به کاهش قند خون و جلوگیری از نوسانات کمک کنند. به این ترتیب، می توانید از هوس خود برای خوردن چیزهای شیرین به طور مداوم جلوگیری کنید.
همچنین بذر کتان به دلیل داشتن فیبر و پروتئین، شما را برای مدت طولانی سیر نگه می دارد. همچنین به کاهش کلسترول کمک می کند.

پشتیبانی از دستگاه گوارش:

به دلیل داشتن فیبر نامحلول زیاد، دانه کتان روی روده ها کار می کند و از یبوست جلوگیری می کند. همچنین مطالعاتی وجود دارد که نشان می دهد به دلیل دارا بودن فیبر محلول از اسهال جلوگیری می کند.

محافظ در برابر انواع سرطان پروستات، سینه و تخمدان:

لیگنان موجود در دانه کتان یک استروژن گیاهی با خواص آنتی اکسیدانی است. لیگنان به ایجاد تعادل هورمونی در بدن کمک می کند. مطالعات نشان می دهد که مصرف دانه کتان خطرات سرطان های مرتبط با هورمون های مانند سینه و تخمدان را کاهش می دهد. همچنین مطالعاتی وجود دارد که نشان می دهد این ماده در برابر سرطان پروستات در مردان محافظت می کند.

استفاده دانه کتان در کاهش فشار خون بالا موثر است:

یک مطالعه ۶ ماهه با بیماران مبتلا به فشار خون بالا نشان داده که مصرف دانه کتان در کاهش فشار خون موثر است.

پوست و موی سالم:

اسیدهای چرب امگا ۳ ALA و ویتامین B موجود در دانه کتان به احیای پوست و مو کمک می کند. همچنین می تواند برای آکنه و اگزما مفید باشد.

نحوه مصرف دانه کتان:

به منظور بهره مندی از بذر کتان، بهتر است آن را نه کامل، بلکه آسیاب شده مصرف کنید. برای این کار می توانید آن را به صورت دانه ای خریداری کرده و آسیاب کنید. سالم ترین کار این است که درست قبل از مصرف آن را بیرون بیاورید و از تماس زیاد آن با هوا جلوگیری کنید.
می توانید بذر کتان را به نان ، کیک و کلوچه های خانگی اضافه کنید. می توانید آن را با ماست و عسل مخلوط کرده و میل کنید. می توانید صبح آن را به موسلی یا جو دوسر اضافه کنید. همچنین می توانید آن را روی سالاد بپاشید.

نکته قابل توجه:

تغذیه با مقدار زیادی از دانه کتان برای افراد مبتلا به اختلالات تیروئیدی توصیه نمی شود.

لطفا نظرات و انتقادات خود را در خصوص موضوع: فوق برای ما ارسال کنید!

می توانید با کلیک بر روی متن اینجا به سایر موضوعات ما در خصوص تندرستی، سلامتی و روانشناسی دسترسی داشته باشید.

منابع:

ترجمه شده از سایت:cnnturk
خروج از نسخه موبایل