راهنمای انتخاب و خرید بی رنگ کننده مو

مقدمه:

رنگ کردن موها یکی از آیتم‌های زیبایی برای خانم‌ها و آقایان محسوب می‌شود. زیرا شما را خاص و منحصربه‌فرد نشان می‌دهد. از طرفی دیگر اغلب افراد به‌ویژه ما ایرانی‌ها موهای طبیعی بر پایه تیره داریم؛ بنابراین برای اثرگذاری بهتر و بیشتر رنگ مو، نیاز به استفاده از موادی به نام بی‌رنگ‌کننده مو یا دکلره است. به زبانی ساده‌تر رنگ کردن موها روی زمینه سفید و بی‌رنگ راحت و به‌سهولت انجام می‌شود. پس از قبل از رنگ کردن موها، باید از بی‌رنگ‌کننده مو استفاده شود.

در این مقاله قصد داریم در مورد بی‌رنگ‌کننده مو و ویژگی‌ها و فرایند آن روی مو صحبت کنیم.

بی‌رنگ‌کننده مو چیست؟

بی‌رنگ‌کننده مو محصولی شیمیایی از مجموعه لوازم آرایشی – بهداشتی است. ترکیبات به‌کاررفته در ساختار این ماده شیمیایی به‌گونه‌ای است که روی پیگمنت‌های مو اثر می‌گذارند. این ترکیبات فوق‌العاده مؤثر و قوی هستند. در واقع این بی‌رنگ‌کننده مو در انواع پودر و کرم دکلره یا دکوکرم زمینه رنگ زدن موها را فراهم می‌کنند.

بیشتر افراد از پودر بی‌رنگ‌کننده مو، برای دکلره کردن استفاده می‌شود. برای اینکه این پودر بهتر روی موها اثر بگذارد، با اکسیدان ترکیب می‌شود. پودرهای بی‌رنگ‌کننده مو، بسیار متنوع هستند و باید نوع متناسب با موهای خود را انتخاب کنید.

انواع بی‌رنگ‌کننده مو

انتخاب یک بی‌رنگ‌کننده مو متناسب با نوع موها برای تأثیرگذاری بهتر و سریع‌تر روی موها ضروری است. ازاین‌رو باید با انواع پودر دکلره آشنا باشید تا بتوانید محصول مناسب موهای خود را تهیه کنید.

انواع پودر بی‌رنگ‌کننده مو در سه رنگ زیر تولید و عرضه می‌شوند:

  1. پودر بی‌رنگ‌کننده سفید: ضعیف‌ترین نوع پودر بی‌رنگ‌کننده مو هستند. این نوع پودر، برای موهای حساس، ظریف، شکننده و موهای آسیب‌دیده و های‌لایت شده مناسب هستند.
  2. پودر بی‌رنگ‌کننده آبی: پرکاربردترین پودر بی‌رنگ‌کننده مو هستند. قدرت بالایی داشته و برای بی‌رنگ کردن موهای تیره، سالم و طبیعی بهترین گزینه هستند.
  3. پودر بی‌رنگ‌کننده بنفش: این محصول در واقع همان پودر بی‌رنگ‌کننده موی صورت و بدن است و برای پوست‌های حساس استفاده می‌شود.
  4. پودر بی‌رنگ‌کننده سبز: برای موهایی با تناژ قرمز استفاده می‌شود. پودر بی‌رنگ‌کننده سبز، برای خنثی‌کننده رنگ‌دانه‌های قرمز مو به کار می‌رود.

نحوه عملکرد بی‌رنگ‌کننده روی موها چگونه است؟

پودر بی‌رنگ‌کننده مو برای تأثیر جادویی خود نیاز به استفاده از یک کاتالیزور دارد. اکسیدان ماده‌ای است که همراه با بی‌رنگ‌کننده استفاده می‌شود. از ترکیب این دو محصول با یکدیگر، ماده‌ای شیمیایی حاصل می‌شود که به طرز چشمگیر روی کوتیکول مو فعالیت می‌کنند. در طی این فرایند، ساختمان یا رنگ‌دانه‌های تارهای مو از ساختار اصلی خود خارج می‌شوند. این موضوع به‌خصوص برای افرادی که برای اولین‌بار موهای خود را بی‌رنگ می‌کنند، بسیار مشهود است. زیرا وقتی رنگ‌دانه‌های مو از بین می‌روند، بافت و رنگ موی آنها سریع تغییر می‌کند. در همین حین بی‌رنگ‌کننده به طور طبیعی گرمایی تولید می‌کند. این گرما در بخش ریشه مو بیشتر بوده و به همین دلیل ریشه موها از سایر بخش‌های مو، روشن‌تر می‌شود.

پودر بی‌رنگ‌کننده مو و رابطه آن با انواع اکسیدان‌ها

برای بی‌رنگ کردن موها باید علاوه بر انتخاب یک پودر مناسب رنگ مو، اکسیدان متناسب با آن را نیز تهیه و ترکیب کرد. اکسیدان مایع در چهار سطح و ولوم ۱۰، ۲۰، ۳۰ و ۴۰ در بازار موجود است. اکسیدان ۱۰ دارای قدرت ضعیف‌تر و اکسیدان ۴۰ برای موهای رنگ شده و های‌لایت شده مورداستفاده  قرار می‌گیرد.

به‌منظور ترکیب پودر بی‌رنگ‌کننده و اکسیدان، پایه مو طبیعی و ساختار مو مدنظر قرار می‌گیرد. به همین دلیل انتخاب رنگ موها طبق استاندارد زیر تقسیم‌بندی می‌شوند. رنگ مو از تیره‌ترین یا همان موی مشکی به روشن‌ترین مو یا موی بلوند به ۱۰ قسمت زیر تقسیم می‌شوند:

پایه ۱: قرمز

پایه ۲: قرمز نارنجی

پایه ۳: نارنجی قرمز

پایه ۴: نارنجی

پایه ۵: نارنجی زرد

پایه ۶: زرد نارنجی

پایه ۷: زرد

پایه ۸: زرد روشن

پایه ۹: زرد خیلی روشن

پایه ۱۰: پلاتینه تا سفید

توجه داشته باشید برای پایه مو طبیعی که به رنگ روشن است، نیازی به استفاده تا پایه ۳ و ۴ نیست و موها با همان رنگ مو و اکسیدان باز می‌شوند. اما برای رنگ‌های تیره نیاز به استفاده از پایه ۱ برای روشن‌تر کردن موها است.

به‌طورکلی رنگ‌های قهوه‌ای متوسط، بلوطی، مسی، فندقی و قهوه‌ای صدفی رنگ‌های مناسب پایه ۱ تا ۴ هستند. رنگ‌های روشن‌تر به‌غیراز تناژ بلوند مانند قهوه‌ای روشن، خاکستری و رنگ‌های آکاوژ در پایه ۵ تا ۷ و برای رنگ‌های بلوند، طلایی، فانتزی و سفید پلاتینی از پایه ۸ به بعد استفاده می­شود.

مراحل دکلره کردن موها با استفاده از پودر بی‌رنگ‌کننده

بی‌رنگ کردن موها کاری ظریف و حساس است و بهتر است که به متخصص و فرد حرفه‌ای در این زمینه سپرده شود. اما اگر قصد دارید این کار را در منزل انجام دهید. باید به نکات ریز این کار توجه داشته باشید. به‌عنوان‌مثال بی‌رنگ کردن باید روی موهای خشک و نشُسته انجام شود.

همچنین متخصصان توصیه می‌کنند برای جلوگیری از صدمه دیدن موها با پودر بی‌رنگ‌کننده، از روغن مو استفاده کنید. قبل از شروع کار، دستکش در دست بگذارید و از پیش‌بند محافظ استفاده کنید. سپس مراحل زیر را برای بی‌رنگ کردن موهای خود انجام دهید:

  1. پودر بی‌رنگ‌کننده را با نسبت یک به یک­دوم با هم ترکیب کنید. یعنی در ازای یک واحد پودر، ۱۲۰ میلی‌لیتر اکسیدان با آن میکس کنید.
  2. موها را به چهار قسمت مساوی تقسیم کنید. از قسمت فرق سر به دو بخش، از پشت‌سرهم، بین دو گوش را به دو بخش تقسیم کنید.
  3. از بخش پایینی سمت راست در پشت سر یک دسته نازک مو را جدا کرده ویک ورقه آلومینیوم را زیر آن بگذارید. با استفاده از برس، مواد بی‌رنگ‌کننده را روی موها و بافاصله یک سانتی‌متر از ریشه موها قرار دهید.
  4. یک‌لایه ورق آلومینیوم دیگر روی موها بگذارید تا موها تحت‌تأثیر حرارت شیمیایی مواد بی‌رنگ‌کننده، تغییر رنگ دهند.
  5. به همین شکل روی تمام بخش‌های تقسیم شده اقدام کنید. هر چهار قسمت را به طور کامل با بی‌رنگ‌کننده بپوشانید.
  6. بعد از اینکه رنگ موها به زرد کم‌رنگ رسید، ریشه یک سانتی‌متر باقی‌مانده را با بی‌رنگ‌کننده مسک کنید.

مراقبت‌های بعد از استفاده از بی‌رنگ‌کننده مو

  1. بعد از بی‌رنگ کردن موها، از نرم‌کننده یا شامپو بچه استفاده کنید.
  2. از سشوار یا اتو مو برای حالت دادن به موهای دکلره استفاده نکنید. زیرا این ابزارهای حرارتی به موها آسیب وارد می‌کنند و آنها را خرد و شکننده می‌کنند.
  3. استفاده از کلاه پلاستیکی بعد از دکلره کردن، باعث می‌شود موها ظرافت و حالت طبیعی خود را از دست بدهند.
  4. تا چند هفته بعد از دکلره کردن از رفتن به استخر خودداری کنید.
  5. در دوران قاعدگی و بارداری از بی‌رنگ‌کننده‌های مو استفاده نکنید.

ویژگی‌های بهترین بی‌رنگ‌کننده مو

حال خوب است با  ویژگی‌های یک بی‌رنگ‌کننده مو خوب آشنا شوید:

عوارض استفاده از بی‌رنگ‌کننده مو

هیچ ماده شیمیایی بی‌ضرر نیست. اما باید در استفاده از مواد شیمیایی زیاده‌روی نکنید. از جمله اثرات جانبی منفی و عوارض استفاده از بی‌رنگ‌کننده مو:

جمع‌بندی:

پودر بی‌رنگ‌کننده دارای قدرت بالایی در بی‌رنگ کردن موها هستند. این پودرها شفاف بوده و قبل از رنگ کردن مو استفاده می‌شوند. این محصول آرایشی، دارای ساختار شیمیایی است که با ترکیب‌شدن با پیگمنت‌های ساقه مو آنها را به رنگ سفید و بی‌رنگ درمی‌آورد. بر اساس رنگ طبیعی مو انواع مختلفی از پودر بی‌رنگ‌کننده مو وجود دارد.

بی‌رنگ‌کننده مو در واقع رنگ‌دانه‌های مو را از بین می‌برد. برای اثربخشی سریع و بهتر این محصول، باید آن را با انواع اکسیدان ترکیب کرد. انواع بی‌رنگ‌کننده مو و اکسیدان، باید بر طبق رنگ پایه مو طبیعی انتخاب شوند.

خروج از نسخه موبایل