اختلال خواب چیست و چرا اختلال خواب را تجربه می کنیم؟

خواب یک نیاز فیزیولوژیکی است که یک سوم زندگی انسان را پوشش می دهد. اختلالات خواب می تواند به دلیل بسیاری از اختلالات روانی یا عصبی رخ دهد یا فقط به عنوان اختلال خواب نمایان شود.

خواب نه تنها بخشی از زندگی ذهنی، بلکه فرآیندی است که نقش مهمی در سطح هورمونی ایفا می کند. بنابراین باید هر چه زودتر علل اختلالات خواب را پیدا کرد و درمان کرد. بیماری هایی مانند افسردگی، اختلال دوقطبی و اسکیزوفرنی باعث اختلال خواب می شوند. باید علت این گونه اختلالات روانی مشخص و سپس درمان انجام شود.

چرا اختلال خواب را تجربه می کنیم؟

عوامل زیادی وجود دارد که باعث بی خوابی می شود. تمایل به بی خوابی ممکن است به دلیل استرس دائمی، مصرف الکل، سیگار، کافئین، ساعات کاری، ورزش، قرص های خواب، محیط پر سر و صدا، نور و بسیاری از عوامل مشابه رخ دهد.

اختلال خواب ناشی از تمایل به بی خوابی چیست؟

برخی از افراد در زمان های استرس زا و ناراحت کننده بیش از دیگران اختلالات خواب را تجربه می کنند. دانستن این که فرد مستعد و آماده ابتلا به اختلال بی خوابی است زمان زیادی طول نمی کشد. این دانش در مقابله با بی خوابی در هنگام بروز آن مفید است.

اختلال خواب دائمی ناشی از استرس چیست؟

مشکلات خانوادگی، وجود کودک مبتلا به بیماری جدی یا داشتن شغلی که دوستش نداریم در بروز اختلالات خواب موثر است. یادگیری مقابله با استرس در چنین شرایطی برای جلوگیری از بی خوابی مفید است.

اختلال خواب ناشی از مصرف الکل چیست؟

حتی اگر تصور می شود یک لیوان شراب قبل از رفتن به رختخواب به خوابیدن کمک می کند، اغلب باعث می شود فرد را در تمام شب بیدار نگه دارد.

اختلال خواب ناشی از کافئین چیست؟

کافئین افراد را بیدار نگه می دارد. کافئین موجود در قهوه ۱۵ دقیقه بعد از نوشیدن قهوه در بدن ظاهر می‌شود. و تا حدود ۶ الی ۸ ساعت این اثرات در بدن باقی می‌مانند. بنابراین توصیه می‌شود تا ۶ ساعت قبل از رفتن به رختخواب قهوه را مصرف کنید. تا از بی خوابی‌های ناشی از کافئین در شما جلوگیری شود.

مصرف قهوه برای افرادی که دچار اختلالات خواب هستند می‌تواند دردسرساز شود. به ویژه افرادی که سخت به خواب شبانه می‌روند باید در میزان مصرف کافئین دقت کنند. قهوه‌ها از هر نوعی که باشند (از قهوه‌ی دمی گرفته تا قهوه اسپرسو) و با هر شیوه دم آوری که تهیه شده باشند. دارای مقداری کافئین هستند. آستانه‌ی تحمل هر فرد نسبت به کافئین متفاوت است و این موضوع ارتباط مستقیمی با بدن هر فرد دارد. این آستانه تحمل معمولاً از ژنتیک هر فرد نشأت می‌گیرد. افراد با جثه‌ی کوچک و وزن کم، معمولاً باید کافئین کم‌تری مصرف کنند زیرا بدن این اشخاص تحمل کم‌تری نسبت به کافئین دارد.

اختلال خواب ناشی از کار چیست؟

اگر به صورت شیفت کار می کنید. مشکلات خواب اجتناب ناپذیر است. این مشکل برای افرادی که ساعات کاری آنها دائماً در حال تغییر است بیشتر می شود. مهم است که در آخر هفته ها مانند سایر روزهای هفته زندگی کنید و مشکل خواب نداشته باشید. به این ترتیب بدن زمان بیدار ماندن و زمان خواب را اشتباه نمی گیرد و مشکلات خواب کمتر می شود. اگر هر روز صبح در ساعت مشخصی از خواب بیدار شوید و هر شب در ساعت مشخصی بخوابید. می تواند از اختلالات خواب جلوگیری کنید.

اختلال خواب ناشی از ورزش چیست؟

اگرچه تصور می‌شود استراحت و سبک زندگی آرام از بی‌خوابی جلوگیری می‌کند. افرادی که ورزش کم یا اصلاً ورزش نمی‌کنند در به خواب رفتن در شب مشکل دارند. با ورزش منظم و پیاده روی روزانه می توان بهتر خوابید. بهترین زمان روز برای ورزش بعد از ظهر است. ورزش را نباید نزدیک به زمان خواب انجام داد. بین زمان خواب و ورزش باید حداقل ۲ ساعت فاصله باشد.

اختلال خواب ناشی از قرص های خواب چیست؟

قرص های خواب آور را نباید بدون نظر پزشک مصرف کرد. برخی از قرص های خواب آور اگر هر روز استفاده شوند پس از چند هفته هیچ فایده ای ندارند.

اختلال خواب ناشی از صدا (صدا) چیست؟

اتاق خواب باید تا حد امکان ساکت باشد. صداهای اتومبیل، هواپیما، تلویزیون و سایر صداهایی که از اطراف می آیند باعث بیدار شدن نمی شوند، اما کیفیت خواب را مختل می کنند.

اختلال خواب ناشی از نور چیست؟

اتاق خواب باید تا حد امکان تاریک باشد. اگر قرار است در طول روز بخوابید. باید پنجره و پرده ها را ببندید و اتاق را تاریک کنید. نور حتی زمانی که چشم ها بسته است به چشم ها می رسد و می تواند خواب را مختل کند.

انواع اختلالات خواب بصورت طبقه بندی شده و به طور گسترده در سراسر جهان پذیرفته شده هستند. و شامل ۸۵ نوع در ۸ گروه اصلی است.

اختلالات خواب بی خوابی

ارتباط با اختلالات تنفسی

اختلالات پرخوابی

ریتم شبانه روزی

پاراسومنیا

اختلالات حرکتی مرتبط با خواب

علائم جدا شده و انواع طبیعی به عنوان سایر اختلالات خواب طبقه بندی می شوند.

بی خوابی چیست؟

بی خوابی یا ناتوانی در خواب یکی از مشکلات خواب است. این شامل مشکلات به خواب رفتن یا بیدار ماندن در تمام طول شب است. بیماران اغلب از اینکه نمی توانند چشمان خود را ببندند یا مدام در رختخواب غلت می زنند شکایت دارند.

اختلالات تنفسی در خواب چیست؟

وقتی به اختلالات خواب اشاره می شود، ۱۳ بیماری مختلف مربوط به قطع تنفس در هنگام خواب ذکر می شود. اختلالات تنفسی هنگام خواب گروه مهمی از بیماری ها هستند. اختلال تنفس در خواب به طور مکرر در طول خواب عود می کند و منجر به قطع کامل تنفس، کاهش تنفس و کم عمق شدن تنفس می شود.

در این حالت اکسیژن در خون کاهش می یابد. دی اکسید کربن در خون در برخی بیماران افزایش می یابد. ریتم قلب مختل می شود و اکسیژنی که به مغز می رود کاهش می یابد. به عبارت دیگر، صرف نظر از نوع اختلال تنفسی در خواب، می تواند به این معنی باشد که طوفان در بدن، مغز و به ویژه در سیستم قلبی عروقی رخ می دهد. در حالی که علائم تنفس اختلال خواب مشابه است. درمان ممکن است متفاوت باشد.

پرخوابی چیست؟

پرخوابی، خواب زیاد در طول روز یا تبدیل خواب شبانه به خواب روز است. اگرچه فرد مبتلا به پرخوابی در شب به اندازه کافی می خوابد. اما نمی تواند در برابر میل به خواب در روز مقاومت کند. اختلال پرخوابی ممکن است ناشی ازمصرف مواد مخدر یا الکل،مصرف برخی داروها، یا قطع دارو‌ها همچنین داشتن استعداد ژنتیکی برای پرخوابی بدون علت شناخته شده‌ و شرایط پزشکی از جمله بیماری‌های اسکلروز، افسردگی، آنسفالیت، کم کاری تیرویید، صرع، چاقی و غیره باشد. گاهی پرخوابی یک نشانه است و در واقع می‌تواند بخشی از یک اختلال دیگر باشد.همچنین بهتر است بدانید: پرخوابی یک اختلال خواب قابل درمان است.

اختلال ریتم شبانه روزی چیست؟

مرکز ریتم شبانه روزی بخشی از مغز است که به عنوان یک ساعت در قسمت میانی مغز عمل می کند. این ساعت تضمین می کند که خواب با توجه به سیگنال هایی که از محیط خارجی و بدن دریافت می کند شروع یا پایان می یابد. این ساعت خود را با توجه به سیستم روشن و تاریک تنظیم می کند.

تغییرات در ریتم شبانه روزی باعث می شود که فرآیند شبانه روزی خواب شخصی بین محیط اجتماعی و فیزیکی ۲۴ ساعته هماهنگ نباشد و منجر به اختلالات ریتم خواب مکرر یا طولانی شود. علائم اصلی در اختلالات ریتم خواب علائمی مانند خوابیدن در ساعاتی که فرد باید بیدار باشد و بیدار ماندن در ساعاتی که باید بخوابد است.

پاراسومنیا چیست؟

این یک اختلال رفتاری در هنگام خواب است که معمولا از کودکی شروع می شود. در بزرگسالی خود به خود فروکش می کند و گاهی در بزرگسالی ظاهر می شود. اطلاعات روشنی در مورد ایجاد پاراسومنیا وجود ندارد. بر اساس برخی داده ها، گزارش شده است که مربوط به دوره بلوغ سیستم عصبی مرکزی است. پاراسومنیا به طور کلی در ۴ نوع ظاهر می شود. انواعی مانند اختلال کابوس، اختلال وحشت در خواب، اختلال راه رفتن در خواب و پاراسومنیا بی نام وجود دارد.

اختلالات حرکتی مرتبط با خواب چیست؟

اختلالات حرکتی مرتبط با خواب بیماری هایی هستند که باعث خواب نامناسب می شوند و ممکن است فرد از آن آگاه نباشد. این اختلالات را می توان به عنوان سندرم پاهای بی قرار، اختلالات حرکتی دوره ای در خواب، گرفتگی عضلات پا، دندان قروچه مرتبط با خواب، اختلالات حرکتی ریتمیک مرتبط با خواب طبقه بندی کرد.

اختلالات خواب چگونه تشخیص داده می شوند؟

اگر شکایت خواب هفته ها یا ماه ها طول بکشد، باید با پزشک مشورت شود. اول از همه مهم است که با مشورت پزشک خانواده اطلاعاتی در مورد اینکه به کدام بخش مراجعه کنید، به دست آورید. اگر شکایات خواب مربوط به خانه، محل کار، همسر یا شرایط مشابه باشد، می توان برای این شرایط از داروهای کوتاه مدت برای درمان استفاده کرد.

برای اختلالات خواب که هفته ها یا ماه ها طول می کشد، لازم است با یک مرکز خواب یا روانپزشکی که در این زمینه تجربه دارد مراجعه و با پزشک مشورت کنید و علت آن به خوبی بررسی کنید و طول درمان دریافت کنید.

درمان اختلالات خواب بسته به نوع بیماری، علل آن و سلامت عمومی بیمار متفاوت است. اگر مشکلات در به خواب رفتن به دلیل مشکلات روانپزشکی باشد، ابتدا این اختلالات روانپزشکی درمان می شوند.

اگر اختلال خواب ناشی از شرایطی مانند آپنه خواب، خروپف، اختلال ریتم و تنگی نفس در هنگام خواب باشد، این وضعیت توسط متخصصان لازم تشخیص داده شده و علت آن درمان می شود. اگر مشکلاتی در به خواب رفتن یا بیدار شدن از خواب وجود داشته باشد که مربوط به استرس یا مشکلات روانی باشد. این وضعیت با همکاری روانپزشک یا روانشناس درمان می شود. به عبارت دیگر، اختلالات خواب برای بیماری ها یا شرایطی که باعث این وضعیت می شوند، درمان می شوند.

زمان خواب کافی چقدر است؟

برای اینکه فرد خواب آرامی داشته باشد. هم باید مدت زمان خواب کافی باشد و هم کیفیت خوابش خوب باشد. مدت زمانی که هر فرد برای خواب نیاز دارد به صورت ژنتیکی تعیین می شود. برخی افراد ۳-۴ ساعت می خوابند و برخی ۸-۱۲ ساعتمی خوابند. مدت زمان خواب از فردی به فرد دیگر متفاوت است. بنابراین افراد باید زمان مناسبی را برای خود ترتیب دهند.

چرا مردم می خوابند؟

انسان ها و همه موجودات زنده دارای مغز فرآیندی به نام خواب را طی می کنند تا مغز آنها عملکرد طبیعی خود را انجام دهد. انسان ها از میلیون ها سال پیش انتخاب کرده اند که در طول روز بیدار بمانند و شب ها بخوابند و هر فردی برای حفظ یک زندگی عادی به خواب نیاز دارد. خواب یک عملکرد ضروری مغز است. اگر مغز را به عنوان یک کامپیوتر در نظر بگیریم. در طول خواب، مغز داده های دریافتی از بدن و مغز را ارزیابی می کند، نه داده هایی که از بیرون می آید.

لطفا نظرات و انتقادات خود را در خصوص موضوع: فوق برای ما ارسال کنید!

می توانید با کلیک بر روی متن اینجا به سایر موضوعات ما در خصوص تندرستی، سلامتی و روانشناسی دسترسی داشته باشید.

منابع:

ترجمه شده از سایت بیمارستان ازمیر

خروج از نسخه موبایل